POLİS DERGİSİ
POLİS DERGİSİ
HABERLER
Emniyet kemeri hayat kurtarır!
Emniyet kemeri hayat kurtarır!

Emniyet kemeri ani frenleme veya çarpışma durumlarında oluşan yaralanma ve ölüm olaylarını önler. Trafikte güvenli bir yolculuk yapmak için emniyet kemeri kullanın.

                                Kutucuk içinde ayrı bir bölüme yazılacak:

Emniyet kemeri, kazaların sonuçlarını önleyen, yaralanmaları azaltan bir güvenlik ekipmanıdır. Pek çok kazada emniyet kemeri kullanımı sayesinde insanların hayatının kurtulduğu açıkça ispatlanmıştır.
Emniyet kemerinin çalışma mantığı
Emniyet kemerinin çalışma prensibi, frenleme veya çarpışma anında sürücü veya yolcu üzerine etki eden kuvvetin, kemer aracılığıyla vücuda yayılarak etkisiz hale getirilmesini sağlamaktır. Böylelikle vücut koltuğa sabitlenmiş olur. Bunun sonucunda da çarpmalardan kaynaklanan yaralanma ve ölümler önlenmiş olur.

İkinci çarpışma
Çarpışmalar veya ani fren
sonucunda duran araçta hareket halindeki bedenlerin duramayarak aracın torpido, ön cam, direksiyon ve benzeri kısımlarına çarpmalarıdır.
Emniyet kemeri kullanılmaması durumunda kazazedelerde meydana gelen yaralanmaların ana sebebi ikinci çarpışma ya da bir diğer tabirle beden çarpışmasıdır. Emniyet kemeri kaza veya ani fren durumunda, araçla aynı hıza sahip bedeninizin yine araçla aynı anda durabilmenizi sağlayarak, vücudunuzu araç içinde çeşitli yerlere çarpmamanızı sağlayarak, yaralanmaları önler.

Sürücüler genellikle uzun yola çıkarken emniyet kemerini hatırlar
Genel olarak sürücüler emniyet kemerlerini, uzun süreli ve özellikle de şehirler arası olan yolculuklarda kullanmayı yeğlerler. Özellikle de emniyet kemerlerini, araçlarının maksimum hızını denemek için en uygun mekan olarak gördükleri otoyolları kullanacakları esnada takarlar. 

Şehir içi, otoyollardan daha riskli
Oysa ki araştırmalar şehir içi yollardaki kaza riskinin, şehirlerarası yollar veya otoyollara oranla çok daha yüksek olduğunu göstermiştir. Bu da çok normaldir. Çünkü araç yoğunluğunun çok olduğu ve buna ek olarak yaya hareketlerinin de sıkça görüldüğü şehir içi yollarda kaza riskinin yüksek olması beklenen bir sonuçtur.

Şehir içinde kaza riski daha yüksek
Otoyollarda 1 olan kaza riski şehirler arası yollarda 3 iken şehir içi yollarda 5 olmaktadır. Bu sonuç, şehir içi trafikte emniyet kemeri kullanılmamasının ne derecede hatalı olduğunu göstermektedir.

80 km hız sonrası emniyet kemerinin koruyucu etkisi azalır
Yapılan araştırmalar emniyet kemerinin etkinliğinin 80 km/saat’ten sonra son derece sınırlandığını göstermektedir. Yine araştırmalar, emniyet kemeri kullanımının özellikle düşük hızlarda ve düşük çarpışma hızlarında, yani şehir içlerinde daha koruyucu olduğunu söylemektedir.

Kazada göğüs kafesi ve karın bölgesi direksiyona çarpar
Konumunuza göre araç içinde çeşitli yerlere çarparak yaralanmanız söz konusu olabilir. İnsanlar genellikle göğüs kafesi ve karın bölgelerini direksiyona çarparlar. Bu çarpışmalarda iç organlarda büyük tahribatlar meydana gelmektedir. Bu tahribatlar, iç kanamalara yol açabilir.

Yavaş gitmek hiçbir şeyi değiştirmez
Araştırmalar, emniyet kemeri kullanılmaması durumunda 30 km/saat hızda olan çarpışmalarda vücutta oluşan hasarı 1 birim olarak tanımlarken; 50 km/saat olan çarpışmalarda bu hasar 9 katına çıkmaktadır. Emniyet kemeri kullanıldığında ise böylesi bir hasar oluşumu söz konusu olmamakta veya büyük oranda engellenebilmektedir.

Emniyet kemeri yarı yarıya riski azaltır
Emniyet kemeri kullanımı, kaza sonrası özel araçlar içinde meydana gelen ölümleri % 45, ağır yaralanmaları ise % 50 azaltmaktadır.
Emniyet kemerinin aynı hususlarda hafif kamyon sürücüleri üzerindeki etkileri ise daha çarpıcıdır. Çünkü emniyet kemeri kullanımı araç içi ölümlerini % 60, ağır yaralanmaları ise % 65 azaltmaktadır.

Kazalarda en çok baş ve boyun yaralanmaları görülür
Ölümle sonuçlanan kazalarda oluşan yaralanmalar incelendiğinde yoğunlaşma, % 48 ile baş-boyun yaralanmaları, % 37 ile göğüs-karın-kalça yaralanmaları ve % 8 ile omurga ve göğüs duvarı yaralanmaları üzerinde oluşmaktadır.

Emniyet kemeri nasıl takılmalı?
Emniyet kemeri göğüs kemiğinin üzerinden geçecek şekilde çapraz olarak gövdemizi sarmalıdır. Emniyet kemeri gövdemizi alttan leğen kemiği üzerinden sarmalıdır. Emniyet kemerinin leğen kemiğinin biraz yukarısından geçmesi durumunda karın boşluğunda yer alan mide, karaciğer ve bağırsaklar gibi organlar direkt olarak yoğun bir basınç etkisi altında kalacaktır.

Emniyet kemerinin sıkılığı ve oturma pozisyonu
Emniyet kemerinin sıkıca bağlı olup olmadığını kontrol etmeniz gerekir. Eğer çarpışma veya ani frenleme halinde emniyet kemeriniz gereken sıkılıkta gövdenizi kavramıyorsa, öncelikle başınız ve göğüs kafesiniz olmak üzere, gövdenizi araç içinde çeşitli yerlere çarpma riskiniz artabilir.
Koltukta gövdenizin sırt kısmını tamamen koltuğa yaslamış olarak oturmalısınız. Yana yatık olarak oturuyorsanız veya aracınızın koltuk ayarını, oturuş şeklinizi bozacak şekilde ayarladıysanız emniyet kemerinin koruyucu özelliği daha düşük olacaktır. Vücudumuza yapışmayan emniyet kemeri koruyuculuğunu yitiriyor. Emniyet kemerini taktıktan sonra elimizle boşluk alıp, hem alt hem de üst kısmın tamamen vücudumuza temas etmesini sağlamak gerekiyor.
Yükseklik ve alçaklık ayarının büyük önem taşıdığını kaydeden uzmanlar, emniyet kemerinin omuzla boyun arasına denk gelen kısmının vücuda temas etmesi gerektiğini, bu sayede kemerin gerçek işlevini yerine getirebileceğini vurguladı.
Ancak bir emniyet kemerinin görevini yerine getirebilmesi için, onu kullanan kişinin boyuna ve kilosuna uygun şekilde bağlanmış olması da uyarılan bir noktadır. Bu nedenle çocukların kullanacağı emniyet kemerinin seçimi ve kullanım şekli çok önem taşıyor.