POLİS DERGİSİ
POLİS DERGİSİ
HABERLER
KATES: KAMU TELSİZ HABERLEŞME SİSTEMİ ÖNERİSİ
KATES: KAMU TELSİZ HABERLEŞME SİSTEMİ ÖNERİSİ

Osman CAN                             Bülent SARILIOĞLU                          Necip Ali TUTMAZ
Komiser                                        Polis Memuru                                  Polis Memuru

Telsiz Haberleşme Sistemi Kavramı

     Telsiz Haberleşme Sistemi, elektromanyetik dalgalar (radyo dalgaları) kullanılarak bir noktadan diğer bir noktaya kablosuz şekilde ses, mesaj, görüntü, işaret, sembol ve verinin gönderilmesini ve alınmasını sağlayan sistemin genel adıdır. Elektromanyetik dalgalar kullanılarak haberleşme yapılan cihazlara ise telsiz denir. Telsizler kullanım alanlarına göre röle, el, oto ve sabit telsizler şeklinde gruplandırılmaktadır. Telsiz haberleşme hizmeti herhangi bir ticari amaç olmadan sadece kamu yararı için kullanıldığı gibi tamamen ticari faaliyetler için de yapılabilmektedir.

Telsiz Haberleşme Sistemini Kullanan Kamu Kurumları

     Başta silahlı kuvvetler ve kolluk teşkilatları olmak üzere birçok kamu kurumu tarafından telsiz haberleşme sistemleri kullanılmaktadır. Telsiz haberleşme imkânı sağlayan her türlü verinin gönderilmesini ve alınmasını sağlamak amacıyla Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından yapılan yetkilendirme sonrasında kurum, kuruluş ve işletmeciler, çalışma frekanslarına göre HF, VHF, UHF bantlarında veya kullanım alanına göre farklı sistemlerde telsiz haberleşme hizmeti sunabilmekte; telsiz haberleşme şebekesi veya altyapısı kurup işletebilmektedir. Hali hazırda Genelkurmay Başkanlığı, Millî İstihbarat Teşkilâtı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Afet ve Acil Durum Yönetim Başkanlığı, Orman Genel Müdürlüğü, sağlık müdürlükleri ve belediyeler başta olmak üzere birçok kamu kurum ve kuruluşu kendi telsiz haberleşmelerini kullanmaktadır.

Acil Çağrı Hizmetlerinin Tek Merkezden Yürütülmesinde 112 AÇM Örneği

     Büyükşehir belediyesi olan illerde yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı, diğer illerde ise valilikler bünyesinde il mülki sınırlarını kapsayacak şekilde, il emniyet müdürlüğü,  il jandarma komutanlığı, sahil güvenlik komutanlığı, büyükşehir belediyesi itfaiye daire başkanlığı ile il, ilçe ve belde belediyeleri itfaiye müdürlükleri veya birimleri, orman müdürlüğü, doğa koruma ve milli parklar müdürlüğü, il sağlık müdürlüğü, il afet ve acil durum müdürlüğü ve valilik kararı ile 112 acil çağrı sistemine dâhil edilen diğer kamu kurumlarının görev alanlarına giren her türlü acil çağrının karşılanması, ekiplerin sevk ve koordinasyonunun sağlanması amacıyla 112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlüğü bulunmaktadır. Avrupa Birliği uyum süreci kapsamında, yukarıda belirtilen kamu kurum ve kuruluşlarını kapsayacak şekilde 112 acil çağrı merkezi müdürlükleri pilot iller belirlenerek 2005 yılından itibaren kurulmaya başlanmış, sistemin başarılı olduğu görülmesi üzerine zamanla yaygınlaştırılmış ve tüm illerimizde kurulum işlemleri tamamlanmıştır. 112 acil çağrı merkezi müdürlükleri kurulmadan önce tüm kamu kurum ve kuruluşlarının kendine ait üç haneli acil çağrı numarası (Polis: 155, Jandarma: 156, İlkyardım: 112, İtfaiye: 110, AFAD: 122, Orman: 177, Sahil Güvenlik: 158 vb.) bulunmaktaydı. Bu durum acil çağrı hizmetinin tam anlamıyla yerine getirilememesine, kurum ve kuruluşların birbirleri ile koordinasyon ve iş birliğinin sağlanamamasına, dolayısıyla acil çağrı yapmak isteyen vatandaşlarımızın ilgili kuruma geç ulaşmasına sebep olmaktaydı.

     112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlüklerinin kurulmasıyla birlikte; vatandaşlarımızın ve ülkemizde bulunan yabancıların birden fazla acil çağrı numarası bilme zorunluluğu ortadan kalkmıştır. Aynı zamanda kurum ve kuruluşlar arası koordinasyon ve iş birliği sağlanmış, iller arası uygulama birliği yapılmış, acil çağrı merkezlerinde bulunan coğrafi bilgi sistemi sayesinde olay mahallinin tespiti, araçlarda bulunan araç takip sistemi sayesinde olay yerine ekip sevk ve idaresi kolaylaşmıştır. Ayrıca bu sisteme geçişle birlikte kamu kaynaklarının kullanımında önemli ölçüde tasarruf sağlandığı değerlendirilmektedir.

Telsiz Haberleşme Hizmetinin Tek Merkezden Yürütülmesi: KATES PROJESİ

     KATES ile kamu telsiz haberleşme sistemi projesinin kısaltması olup bu proje ile kamu yararı amacıyla kurulumu yapılarak işletilen telsiz haberleşme ve altyapı hizmetleri, 112 Acil Çağrı Merkezi yapılanmasında olduğu gibi bir kurum bünyesinde tek merkezden yürütülmesi önerilmektedir. Telsiz haberleşme sistemleri için gerekli olan enerji nakil hatlarının yapımı, haberleşme istasyon ve direklerinin kurulumu, haberleşme hizmetlerinin işletim giderleri gibi yüksek maliyet gerektiren altyapı hizmetlerinin tek kurum tarafından yürütülmesi durumunda, kamu kaynaklarının kullanımında önemli ölçüde tasarruf yapılacaktır. Kurum ve kuruluşlar arası koordinasyon ve iş birliği yapılabilecek, telsiz haberleşmesinde kullanılan teknik sistemin ülkemiz genelinde aynı ve yüksek kalitede olması sağlanabilecektir. Telsiz haberleşme sisteminde kullanılan tüm veriler tek kurum tarafından toplandığında istatistiksel olarak verimlilik ölçümü yapılabilecek, uluslararası standartlar ve gelişmeler takip edilebilecek ve sisteme entegrasyonu yapılabilecektir. Bu sisteme hali hazırda kullanılan Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından kullanılan KETUM (Kriptolu Emniyet Telsiz Muhabere Sistemi) veya Jandarma Genel Komutanlığı tarafından kullanılan JEMUS (Jandarma Entegre Muhabere Bilgi Sistemi) benzeri telsiz haberleşme sistemlerinin entegrasyonunun da mümkün olduğu değerlendirilmektedir.