Dr. Öğr.Üyesi Mustafa BULUT
Polis Akademisi Başkanlığı
KURUMSAL KÜLTÜR OLARAK KALİTE
Günlük hayatımızın önemli bir gereksinimi ve önceliği olan kalite, bir süredir kurumsal süreçlerin de vazgeçilmez bir parçası ve değişkeni haline gelmiştir. Bunun yaygın bir sonucu olarak, akreditasyon ve kalite güvencesi uygulamaları hız kazanmış, kurumlar hem görünürlüklerini arttırmak hem de hizmet alanlara kaliteli ürünler sunmak için yoğun çaba göstermeye başlamışlardır. Ancak, çoğu kurumda bu girişimler belli komisyonların sorumluluğunda gerçekleşmekte, salt evrak boyutunda yürütülmekte, dolayısıyla ne yazık ki günlük uygulamalara anlamlı bir şekilde yansımamakta, örgütlerde herkes tarafından benimsenen bir kalite farkındalığı ve kültürü oluşmamaktadır. Aşağıda, kalitenin örgütsel bir kültür haline gelebilmesi ve tüm paydaşlar tarafından içselleştirilebilmesi için bazı önemli hususlara değinilmiştir:
- Öncelikle kurumsal boyutta kalitenin tanımı üzerinde uzlaşmak önemlidir. Bu noktada öncelikle, kalitenin en yaygın tanımı olan “kalite amaca uygunluktur” referans alınabilir. Zira, amaca uygun iş ve süreçler diğer tüm hedef ve vizyonlara öncülük etmelidir. Buna ek olarak, eğitim kurumları boyutu için referans alınabilecek bir tanım ise “kalite, mezunların bilgi ve becerisidir” olabilir.
- Kaliteli ürün ya da hizmet ortalama veya asgari olamaz. Kurumlarda ortalama kabul edilemez. Dolayısıyla, kalite herkesin sorumluluğudur misyonuyla, örgütteki tüm bireyler üzerlerine düşen görevleri sıfır hata ve mükemmellik yaklaşımlarıyla gerçekleştirmeyi amaç edinmelidir.
- Japon kültürünün yaygın bir felsefesi olan, “Kalite aynı zamanda ailemize, ülkemize, çalışanlara ve en nihayetinde insanlığa karşı sosyal sorumluluktur.” yaklaşımı daima hatırda tutulmalıdır.
- Kalite aynı zamanda yoğun işbirliğinin ürünüdür. Kaliteli fikir, daha fazla fikre kulak vermeyi gerektirir. Kurumlarda paylaşılan vizyon çok önemlidir.
- Yüksek kalite, hizmet alanların değişen beklentilerini karşılamaktır. Örgütsel öğrenme yoluyla deneyimlerimizi değerlendirmeli ve değer yaratmak için sürekli fırsat kollanmalıdır.
- Kalite eğitimle başlar, eğitimle biter. Hizmet öncesi, hizmet içi eğitimlerin ve sürekli mesleki gelişimin temini bu noktada büyük önem arz etmektedir.
- Kalite aceleye gelmez ve hacim kaliteyi doğurur. Daha fazla denemek, daha nitelikli ürün ve hizmete ulaşmayı kolaylaştırır.
- İyi örgütler paydaşların önerilerini nasıl topladıklarını anlatırlar, mükemmel olanlar ise bu önerileri nasıl kullandıklarını. Kalitenin önemli bir parçası olan sürekli gelişimin ve iyileştirmenin sağlanması için paydaş görüşlerine daima kulak vermek kaçınılmazdır.
- Öz değerlendirme kaliteye ulaşmanın önemli ön koşullarından birisidir. Kurumsal öz değerlendirmeye ek olarak, çalışanlara da öz değerlendirme fırsatları verilmesi gerekir.
- Kalite süreçlerinde dinleme, hedeflerin açıkça konuşulması, yetki devri, değişim çalışmaları ve geri bildirim olmazsa olmaz unsurlardır.
- Gelişim kayıtlarını ve istatistiklerini düzenli tutmak önemlidir. Bu yaklaşım, kaliteyi veriye dayalı bir şekilde geliştirmenin temel yollarından biridir.
- Yönetim; insanları, kendilerinden istenen işi kaliteli yapmanın, kendilerinin ve başkalarının yaşamına kalite katacağına ikna etme sürecidir. Üst yönetimin liderliği olmadan kalite gerçekleşmez.
- Kalite iyi hissettirir, güven verir ve hesap verebilirliği güçlendirir.
- Seçme özgürlüğü, seçilen şeye kalite katar. Mümkün olduğunda paydaşlara ve takım üyelerine seçim fırsatları sağlamak önemlidir.
- PUKÖ çevrimi (Planla-Uygula-Kontrol et-Önlem al) tüm örgütsel süreçlerde işe koşulmalıdır.
- Kalite sadece hesap verme değil, aynı zamanda örgütsel iyileşme ve gelişme aracıdır.
- Son olarak çok iyi bilinmelidir ki, maliyete neden olan şey kalitesizliktir. Hataları engellemek daha ucuz ve hesaplıdır.
Özetle; kalite özenle inşa edilmiş kültürel bir çevrenin ürünüdür. Aynı zamanda, örgütün bir bileşeni, parçası ve felsefesidir. Toplum düzeninin ve güvenliğinin sağlanmasında hayati bir misyon üstlenen Türk Polis Teşkilatımızın tüm birimlerinde ve eğitim kurumlarında işe koşulan kalite süreç ve uygulamalarının aynı zamanda kurumsal kültüre dönüşmesi, günlük rutinlere yansıması, kalitenin temini için tüm personelin bireysel sorumluluklarını yerine getirmesi ve sürekli iyileştirme farkındalığının herkes tarafından içselleştirilmesi Teşkilata daha fazla güç katacaktır.
KAYNAKÇA
Crosby, P. B. (1979). Quality is free. New York: McGraw-Hll Book Co.
Feigenbaumn, A.V. (1983). Total quality control, third edition. New York: McGraw-Hill Book Co.
Harvey, L., ve Green, D. (1993). Defining quality. Assessment & evaluation in higher education, 18(1), 9-34.
Hoyer, R. W., Hoyer, B. B., Crosby, P. B., ve Deming, W. E. (2001). What is quality. Quality progress, 34(7), 53-62.
Ishikawa, K. (1985). What is total quality control? The Japanese way. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Juran, J. M. (1988). Juran on planning for quality. Collier Macmillan.